موتوربرق چیست ؟


 

موتور برق که نام دیگر آن مولد الکتریکی است  دستگاهی است که انرژی مکانیکی را با کاربرد  سوخت هایی مانند گاز ، بنزین و گازوئیل به انرژی الکتریسیته تبدیل می کند. موتور برق در واقع همان موتور ژنراتور است که اصطلاحا به ژنراتورهای کوچک هواخنک و پرتابل گفته می شود. موتور برق جهت مصارف خانگی، ویلا، ساختمان، بیمارستان ها، بانک ها و مراکز مهم امنیتی، دیتا سنترها، سرورها، کارگاهی، مصارف اضطراری، موتور برق کوچک، کیفی، کارخانه و کارگاه و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود که به دلیلی گستردگی در کیفیت و تنوع قیمت با بازاری پیچیده و پر محصول مواجه خواهید شد. یکی از عوامل مهمی که بر انتخاب شما اثر خواهد داشت نوع سوخت مصرفی در موتور برق می باشد. انواه موتور برق با سوخت های مختلف شامل این موارد می باشد:

  • موتور برق ،برق- گازسوز
  • موتور برق بنزینی
  • موتور برق دیزلی

موتور برق گازسوز

موتوربرق های گاز سوز بخاطر نوع سوخت ،کم مصرف هستند و مانع آلودگی هوا میشود هزینه های  نگهداری کمتری نسبت به مدل بنزینی دارند. از سویی این نوع دستگاه بی خطر بودن بوده و به علت سوخت گاز نسبت به بنزین  طول عمر محصول بیشتر خواهد بود.

موتور برق بنزینی

موتوربرق های بنزینی  که جزو انواع بسیار پرکاربرد و محبوب می باشد به علت مصرف بنزین برای مواردی که گاز وجود ندارد بسیار مناسب است. اما این دستگاه باید در فضای باز قرار گیرد زیرا به علت سوخت بنزین ، گازهای اکسید کربن و دی اکسید کربن تولید میکند  که باعث خفگی می شود.

اجزای موتور برق:

موتور: قسمت  موتور ، تامین کننده انرژی مکانیکی دستگاه است و در واقع قسمت اصلی دستگاه است که انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی برق میکند. هرچقدر توان موتور بالاتر باشد میزان برق تولید نیز بیشتر میشود..

سیستم سوخت: به موتورسوخت رسانی میکند.

آلترناتور: که انرژی الکتریکی را تامین میکند.

پانل برق: شامل تجهیزات خروجی برق AC , DC است و از موتور و ژنراتور محافظت می کند.

روغن: سیستم استفاده از روغن جهت اجتناب از ساییدگی و فرسایش قطعات مکانیکی است که در طولانی مدت با این مشکل مواجه می شوند.

سیستم روشن و خاموش شدن موتور برق ها بصورت زیر است:

موتور برق هندلی

که با هندل زدن از طریق یک دستگیره  و دور گرفتن موتور روشن می شوند.

موتوربرق های استارتی

این مدل دارای موتور استارت الکتریکی و باطری یا استارت و هندل می باشند که با دکمه استارت یا سوییچ روشن و خاموش می شوند.

3موتور برق های اتوماتیک:

سیستم سوییچ اتوماتیک برق شهر و ژنراتوردارند، و با قطع برق، موتور برق به صورت اتوماتیک روشن شده و با آمدن برق شهر موتور برق خاموش می شود.

سیستم راه اندازی موتور برق هم می تواند دستی و هم به صورت اتوماتیک باشد. به این صورت که در نوع دستی در زمان بی برقی نیاز است یک اپراتور موتور برق را روشن کند و آن را وارد مدار برق کند. اما در نوع اتوماتیک یک تابلو برق به نام تابلوی امرجنسی میگویند که برد کنترلر آن بی برقی را حس کرده و دستور استارت موتور برق را می دهد در نتیجه موتور برق به صورت خودکار روشن شده و از طریق کنتاکتور وارد شبکه برق میشود.

 

 

 

آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *