شیرینگ حرارتی و کاربرد آن در برق صنعتی

شیرینگ حرارتی یا روکش حرارتی جمع شونده چیست؟

شیرینگ حرارتی یا روکش حرارتی جمع شونده، نوعی لوله های پلاستیکی جمع شونده هستند که به منظور عایق کردن سیم ها، کابل ها، شینه ها، اتصالات، و ترمینال ها به کار می روند. خاصیت مهم این روکش ها ایجاد مقاومت در برابر فرسودگی، مواد شیمیایی، و تغییرات آب و هوایی می کنند و هنگام  تعمیر عایق سیم ها و کابل ها، خوشه بندی، و کد گذاری آنها بر اساس رنگ نیز مورد استفاده قرارمی گیرند. برای نصب شیرینگ حرارتی ، آن را دور شیء  که قرار است عایق شود قرار می گیرد و با حرارتی مناسبی که معمولا با استفاده ازسشوار صنعتی یا سر پیک با حرارت ملایم و از دور  ایجاد می شود منقبض شده و جمع می شود.  میزان حرارت مورد نیاز برای انواع شیرینگ متفاوت است. پس از ایجاد حرارت شیرینگ در محور قطری منقبض می شود و یک عایق محکم و امن را برای شیء ایجاد می کند.. ویژگی خاص شیرینگ حرارتی این است که به علت نوع خاص ماده اولیه پلیمری این مواد تحت تاثیر گرما ذوب نمی شود و تنها خاصیت جمع شوندگی دارند. هر کدام از انواع  شیرینگ حرارتی دارای ضریب جمع شوندگی خاص خود هستند و نسبت انقباض شیرینگ بعد ایجاد حرارت متناسب با اندازه منبسط شده آن است. ضریب جمع شوندگی این روکش ها ۲ به ۱ است، به این معنی که پس از حرارت مناسب، قطر شیرینگ به نصف قطر اولیه آن کاهش پیدا میکند، کد بندی فازها بر اساس رنگ با بهره گیری از روکش های با رنگ قرمز، زرد، و آبی و علامت گذاری هادی های زمین یا خنثی با استفاده از روکش های سبز و زرد انجام می شود. برای سایزهای مختلف کابل سایزهای مختلفی از شیرینگ استفاده می شود. در صورتی که شیرینگ محکم و کیپ روی شیء قرار گیرد تبادل گرمایی مناسب نیز بین شیء و هوا وجود خواهد داشت.

نکاتی در مورد نصب شیرینگ حرارتی

در صورتی که گرما بصورت کنترل نشده ارائه شود ممکن است باعث جمع شدن ناهمگون، آسیب فیزیکی، و خرابی روکش شیرینگ شود. به همین دلیل هرگز استفاده از شعله مستقیم برای نصب شیرینگ حرارتی توصیه نمی شود، و کاربرد گرم کن های صنعتی مانند سشوار صنعتی  که حرارت آن قابل کنترل است ارجحیت دارد.

در صورتیکه طول کابل مورد پوشش توسط شیرینگ حرارتی زیاد باشد ، بهتر است نصب روکش از یک سر کابل شروع، و کم کم  تا سر دیگر ادامه یابد. برای آنکه از جمع شوندگی همگون و بدون حباب هوا در کابل مطمئن شویم، هنگامی ایجاد حرارت باید کابل را بچرخانید تا حرارت به طور یکسان در راستای طول و قطر روکش اعمال شود به اینصورت روکش به شکل یکنواخت منقبض شده و با کابل، شینه و یا شیء مورد پوشش سازگار و هم شکل می شود. بعد از آنکه انقباض کامل روکش انجام شد به سرعت حرارت را حذف کنید تا شیرینگ به آرامی خنک شود.

در مورد شینه هایی که  مستطیل شکل هستند، روکش در کنار لبه ها باید در ابتدا حرارت داده شوند. این باعث می شود شیرینگ حرارتی با ضخامت یکنواختی حول شینه قرار گیرد. معمولا شیرینگ هادر دمای تقریبی ۱۲۰ + درجه کاملا منقبض می شوند. اما اگر حرارت اعمالی از ۳۱۵ + درجه سانتیگراد تجاوز کند، روکش دچار سوختگی می شود. در مورد  برجستگی و فرو رفتگی های روی سطح روکش در حین حرارت نگران نشوید زیرا با ادامه حرارت یکنواخت این ناهمواری ها از بین می رود. بسیار مهم است که بلافاصله پس از محو ناهمواری ها، و هنگامی که روکش به طور یکنواخت به دور شیء جمع شد فوری حرارت دادن متوقف شود.

admin

Recent Posts

  • آموزش

بیشترین موارد استفاده plc

در این مقاله قصد داریم  به کاربردهای پی‌ال‌سی بپردازیم. اگر اطلاعاتی در مورد plc ندارید…

2 سال ago
  • آموزش

آشنایی با انواع پی‌ال‌سی و مزایا و معایب آن

پی‌ال‌سی یک وسیله کنترل کننده منطقی و برنامه پذیر است و دارای ویژگی‌هایی است که…

2 سال ago
  • آموزش

اینورتر چگونه کار می‌کند؟

برای تبدیل جریان dc به ac در فرکانس و ولتاژ دلخواه توسط یک وسیله الکتریکی…

2 سال ago
  • آموزش

ولت‌متر دیجیتال چطور کارمی‌کند؟

  در این مقاله می‌خواهم نحوه کارکرد یک ولت‌متر دیجیتالی را توضیح دهیم. به عنوان…

2 سال ago
  • آموزش

نحوه کار انواع رله حفاظتی چگونه است؟

  اجازه بدهید اول یک تعریف مختصر از رله ارائه دهیم و بعد به اصل…

2 سال ago
  • آموزش

چطور یک فیوز مینیاتوری مناسب انتخاب کنیم؟

  اگر شما هم به دنبال انتخاب بهترین فیوز مینایتوری برای ساختمان هستید، باید به…

2 سال ago